مایع دستشویی اکتیو 450 گرمی برای رشد بهتر گیاهان مناسب است

بسیاری از مردم در جوامع کم درآمد نمی توانند مایع دستشویی اکتیو 450 گرمی بخرند و به جای آن از خاکستر یا خاک استفاده می کنند. سازمان بهداشت جهانی خاکستر یا شن و ماسه را به عنوان جایگزینی برای صابون در زمانی که صابون در دسترس نیست توصیه کرد.

استفاده از خاکستر در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه رایج است و در آزمایشات نشان داده شده است که حداقل به اندازه صابون برای از بین بردن عوامل بیماری زا موثر است.

با این حال، شواهدی برای حمایت از استفاده از خاکستر برای شستن دست ها از کیفیت پایینی برخوردار است. مشخص نیست که آیا شستن دست‌ها با خاکستر در کاهش انتشار ویروسی یا باکتریایی در مقایسه با شستن با گل، شستن نکردن با آب یا تنها با آب مؤثر است.

یا خیر یکی از نگرانی‌ها این است که اگر خاک یا خاکستر آلوده به میکروارگانیسم‌ها باشد، ممکن است گسترش بیماری را به جای کاهش آن افزایش دهد، با این حال، همچنین هیچ مدرک روشنی برای تعیین سطح خطر وجود ندارد.

خاکستر نیز مانند صابون یک ماده ضدعفونی کننده است زیرا در تماس با آب محلول قلیایی تشکیل می دهد. برای تسهیل شستشوی دست ها در جاهایی که آب لوله کشی و یا صابون در دسترس نیست.

در شرایطی که تامین آب محدود است (مانند مدارس یا مناطق روستایی در کشورهای در حال توسعه)، راه‌حل‌های صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد.

مانند «شیرهای آب» و دیگر گزینه‌های کم‌هزینه یک فن‌آوری ساده است که از یک کوزه آویزان شده توسط طناب و یک اهرم با پا برای ریختن مقدار کمی آب روی دست‌ها و یک تکه صابون استفاده می‌کند.

فن‌آوری‌های کم‌هزینه شستشوی دست برای خانواده‌ها ممکن است با امکاناتی که برای چندین کاربر استفاده می‌کنند متفاوت باشد.